Wereldkampioenschap Roeien op Bosbaan

Het wereldkampioenschap roeien is gisteren, zondag 24 augustus, gestart. En vandaag staan de eerste pararoeiwedstrijden op het programme. Er doen dit jaar maar liefst 4 Nederlandse para-roeiers mee, verdeelt over 3 ploegen.

• TA mixed 2x Corné de Koning en Esther van der Loos
  • ASM 1x Alexander van Holk
  • ASW 1x Sjaan Quirijns.

Als je meer wilt weten over de verschillende para boottypes kijk dan op de site van de KNRB. Ben je benieuwd naar het verhaal achter de deelnemende pararoeiers? Lees dan de “spotlight” op roeien.nl

Het pararoeiteam heeft zich kunnen voorbereiden, mede dankzij de steun van de donateurs van Stichting PAR en alle mensen die geld hebben ingezameld tijdens de Ergohead afgelopen januari. Zij hebben al kennis gemaakt met een deel van hun tegenstanders tijdens de wedstrijden in Varese en de Worldcup in Aiguebelette. Voor Sjaan en Alexander waren dat de eerste internationale roeiwedstrijden en een goede voorbereiding voor het WK. Esther en Corné lieten tijdens de Worldcup al zien de internationale top te naderen en behaalden een zilveren medaille in Aiguebelette.

Het begeleidingsteam bestaat uit Martin Lauriks, Tim Lauriks en team manager Leendert van Dis. Op geheel vrijwillige basis besteden zij elk vrij uur aan coachen, opstellen van trainingsschema’s, afstellen van de boten en het regelen van de randvoorwaarden nodig voor goede prestaties.

Daarnaast heeft Topsport Amsterdam in juli en augustus gezorgd dat het para-team gebruik kon maken van de lunch faciliteit voor het hele roeiteam in het OTC en bijgedragen in de medische verzorging door een fysiotherapeut.

Het pararoeiprogramma van de Wereldkampioenschappen ziet er als volgt uit:

• Maandag 25 augustus vanaf 11.10 voorwedstrijden
  • Dinsdag 26 augustus vanaf 13.15 herkansingen
  • Woensdag 27 augustus vanaf 13.15 finales B/C en halve finales
  • Donderdag 28 augustus vanaf 17.25 B finale ASM1x en alle A finales

Kijk voor laatste informatie op www.amsterdamrowing.com. Kijk ook wie er in de fanzone optreedt en welke andere activiteiten er zijn, het wordt een groot sportfeest.

Het pararoeicoach-team is voor volgend jaar op zoek naar versterking. Interesse? Mail naar info@stichtingpar.nl en wij brengen je in contact met het team.