TA2x op WK

Voor het eerst heeft Nederland een TA ploeg op een Wereldkampioenschap.

Trunk & Arm Roeiers (TA-roeiers) varen mixed in een dubbeltwee met een vaste bank. De afstand voor para-roeien is 1.000 meter. In 2011 is de KNRB gestart met een Paralympisch TrainingsCentrum (PTC) bij Roeivereniging Willem 3, waar dankzij steun van Stichting Roeivalidatie en hun Vrienden de eerste vaste bank boten van Nederland kwamen te liggen. Het centrum werd ondersteund door een parttime talent coach, Paul Hartog, tot oktober 2012 en een groep zeer gemotiveerde vrijwillige coaches bestaande uit Martin Lauriks, Leendert van Dis, Angelika de Hoog en Tim Lauriks. Langzaam groeide het aantal vaste bank roeiers in Nederland. In 2012 is er een ploeg naar een World Cup en naar Gavirate geweest om wedstrijdervaring op te doen. De kennis en ervaring met deze vaste bank boten werd hierdoor groter.

Esther van der Loos, 45 jaar, was tot oktober 1999 fanatiek wedstrijdschaatser en trainster en kwam tijdens een 1500 meter wedstrijd ongelukkig tegen de boarding terecht en liep een partiële dwarslaesie op.

Via revalidatie bij het SMC Amsterdam is ze in 2006 bij ASMR/Willem3 gaan roeien. Later en in de buurt bij ZZV. In die tijd was er nog geen TA-categorie in Nederland en roeide ze met een aanpassing als LTA’er. Ze is in de skiff 3x Nederlands Kampioen TA geworden.

Naast het roeien doe ze ook aan handbiken, Nordic skien (op een slee), koken en reizen.

Begin oktober 2012 voegde Corné de Koning, 23 jaar, zich bij het paralympisch team, zij-instromer vanuit rolstoelhockey. Hij heeft wheelend 2x deelgenomen aan de RoPaRun. Dat is een non-stop marathon voor het goede doel vanaf Parijs/Hamburg naar Rotterdam. Binnen rolstoelhockey is hij onderdeel van de Nederlandse Selectie. Hij speelt een aantal jaren nationaal op het hoogste niveau en ook internationaal is hij op weg naar de top. Na de roeiclinic echter is het snel gegaan. Hij werd bij zijn debuut direct indoor kampioen en heeft in sneltrein vaart leren roeien op water. Hij is lid geworden bij Scaldis.

De coach Martin Lauriks roeit al van jongs af aan en heeft deelgenomen aan de Paralympics in Beijing in 2008 in de LTA 4+ samen met de voorzitter van de stichting Paul de Jong. En heeft daarvoor al op menig Wereldkampioenschappen op het podium gestaan in die klasse.

Nadat Esther en Corné de World Cup Limiet hadden gevaren, zijn ze naar World Cup in Eton geweest waar ze 4e werden. Deze prestatie heeft Hessel Evertse, Technisch Directeur en High Performance Manager van het AEGON RowingTeamNL, doen besluiten de TA mixed 2x mee te nemen naar Korea. Dezelfde week is er een nieuwe TA 2x aangekocht en zijn de trainingen geïntensiveerd. Bijna elke dag werd er onder leiding van Martin Lauriks, gesteund door andere vrijwilligers van PTC, meerdere keren per dag op de Bosbaan getraind en zijn er stappen gezet naar een snelle tijd op de Wereld Kampioenschappen in Korea.

In Korea zijn ze uiteindelijk 5e geworden, dicht achter de andere. Nederland hoort dus ook bij het Pararowing weer bij de internationale top. En dit geeft veel hoop voor de toekomst en het WK Roeien 2014 in Amsterdam!

Bekijk ook een video van de KNRB over het tweetal op het WK in Korea:

De Nederlandse TAMix2x is nu ook te vinden op